Visie
De Meertuin: Groeien doen we samen!
We zien het als onze belangrijkste taak dat alle leerlingen zoveel mogelijk leren. Dit kan alleen als zij zich veilig voelen in hun klas en op school. Daarom is een sterk en veilig pedagogisch klimaat de basis waarop ons onderwijs is gefundeerd. Kinderen krijgen de ruimte om eigen talenten en mogelijkheden te ontdekken en alle gelegenheid om fouten te maken en daarvan te leren. Wij helpen leerlingen zichzelf en hun talenten te ontdekken en ontwikkelen op zowel cognitief, sociaal als creatief vlak.
Kindcentrum De Meertuin verzorgt onderwijs waarin aandacht voor de natuur een belangrijke plaats heeft. Ons aanbod voor natuuronderwijs willen we vanaf 2024-2025 centraal zetten in de school. Natuur en vrijheid om buiten te bewegen zijn belangrijk zijn voor kinderen. Contact met natuur maakt kinderen creatiever, gezonder en socialer.
De natuur willen we naar binnen halen en wij staan open voor “buiten”. De eerste stap naar een grote natuurtuin achter de school is gezet (2023). Daar willen wij ook buitenlessen gaan geven. Door het jaar heen vinden diverse excursies plaats naar Het Dijkgatbos, de Helderse Vallei en boerderij “Leven van de wind”.
We werken vanuit vier kernwaarden:
1. Betrokkenheid en welbevinden
Wij gaan graag naar school en zijn gemotiveerd om te leren.
Kinderen maken een optimale ontwikkeling door als ze betrokken werken, met plezier naar school gaan en plezier beleven aan leren.
Kinderen voelen zich ontspannen en veilig op school. Het team ondersteunt leerlingen op eigen niveau; ieder kind krijgt de aandacht die hij/zij nodig heeft. We kennen elkaar; deze basis van vertrouwen geeft de mogelijkheid om optimaal in te spelen op de behoeften van ieder kind. Er is aandacht voor het leren van vaardigheden; niet het eindresultaat, maar het leerproces staat centraal.
Op De Meertuin werken we op basis van de uitgangspunten van Pedagogisch Tact.
Dit wil zeggen dat wij de relatie met het kind (en zijn directe omgeving) als uitgangspunt nemen. We kijken naar het kind (de behoefte van het kind) achter het zichtbare gedrag. Vanuit een goede relatie stimuleren wij de kinderen tot autonoom handelen, betrekken wij de kinderen en maken wij ze bewust van hun eigen ontwikkeling.
Dit alles vergroot de motivatie om te leren.
2. Talentontwikkeling
Je mag zijn wie je bent en groeien in je talent.
Op onze school leren kinderen hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. We gebruiken lesmateriaal dat nieuwsgierig maakt en leerlingen zo veel mogelijk zelf op onderzoek uit laat gaan. Daarbij leren we samenwerken, initiatief nemen, reflecteren en presenteren.
We vinden het belangrijk om onze leerlingen op alle vlakken te laten groeien, waarbij de talenten die de kinderen hebben tot ontwikkeling komen.
3. Vertrouwen
Wij werken samen aan een veilig klimaat en zijn trots op wie we zijn.
We gebruiken de Kanjertraining als gemeenschappelijke taal om ons pedagogische klimaat neer te zetten. Het kunnen maken van eigen keuzes is hierin essentieel. Er is een positieve sfeer. We leren kinderen om naar zichzelf te kijken en trots te zijn op wat ze kunnen.
Alle leerkrachten zijn gecertificeerde Kanjertrainers. Een prettig werkklimaat, een goede sfeer en het gevoel van veiligheid ontstaat door duidelijke regels en afspraken waar de leerlingen zelf een rol bij hebben. Zowel bij het gezamenlijk opstellen van deze regels, als samen zorgen dat ze goed worden uitgevoerd, waarbij school de eindverantwoordelijkheid draagt.
Wij gaan uit van een wederzijds vertrouwen; leerlingen onderling en ouders en leerkrachten.
4. Verbinding
Samen bereiken we meer.
Samenwerken is een kernwaarde die zorgt voor verbinding.
Heel belangrijk is de verbinding met ouders, want er is een gedeelde verantwoordelijkheid. Wij geloven in de driehoek samenwerking tussen kind, ouders en school. Er vinden oudergesprekken plaats waarbij ook de kinderen, vanaf groep 3 aanwezig zijn. Deze samenwerking bevordert de ontwikkeling van de leerlingen.
In ons kindcentrum is de samenwerking met kinderopvang Kappio vanzelfsprekend. Alle kinderen vanaf 2 jaar staan centraal.
Ons Kindcentrum is onderdeel van de samenleving. Wij zoeken de verbinding met allerlei instanties en verenigingen. Zoals bijvoorbeeld:
-
Sportservice Schagen
-
School Maatschappelijk werk
-
Dyslexie-behandelaar RID
-
Voetbal-, tennis- en gymvereniging