Pedagogische tact
We werken vanuit de principes van Pedagogisch Tact*. Dat wil zeggen: we benaderen kinderen vanuit een positieve insteek en stellen wij het kind centraal. Dit houdt het volgende in:
→ Wij zien je
→ Wij steunen je
→ Wij horen je
→ Wij luisteren naar je
→ Wij leren met je
→ Wij begrijpen je
→ Wij praten met je
→ Wij geloven in je
→ Wij volgen je
* Pedagogische tact is een speciaal moment van interactie waarbij je als leraar ‘het juiste doet op het goede moment’ (Stevens & Bors, 2013) en waarbij de leerling dat ook zo ervaart. Wie pedagogisch tactvol handelt, oordeelt niet over leerlingen, houdt hoge verwachtingen ten opzichte van de leerlingen en benadert de leerlingen positief. Daarvoor heb je kennis en vaardigheden nodig om een leerling als persoon te ‘erkennen‘ en hem overeind te houden in moeilijke situaties: authentiek zijn, openstaan voor de leerling en de situatie en je niet laten leiden door eigen reacties van frustratie of onmacht. Wat zich voordoet, is immers geen aanval op de leraar/opvoeder, maar een signaal van een kind die jouw hulp, aandacht en begrip nodig heeft.
Wij willen een fijne, betrokken, vertrouwde, goede en leuke school zijn voor onze leerlingen. Wij willen de kinderen in een veilige omgeving plaatsen waar ze zich gezien weten, waar er rust heerst, waar er voorspelbaarheid en duidelijkheid is.
De drie pijlers relatie (ik hoor erbij), competentie (ik kan het) en autonomie (ik kan het zelf) vormen onze leidraad binnen onze pedagogische huisstijl. Wij gaat uit van betrokkenheid en welbevinden van kinderen.De gedachte daarachter is dat kinderen een optimale ontwikkeling doormaken als ze betrokken werken en met plezier naar school gaan.